یه مامان که نمیخواد فقط مامان باشه

وبلاگ نویسی بر اساس روزانه هام و فکرهام و زندگی ام

قهقرایی به نام اندیشه طالبانی

سه شنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۸:۵۸ ق.ظ

افغانستان سقوط کرد و شک ندارم ما هم در پی آن سقوط خواهیم کرد. کشور افغانستان در طی بیست سال گذشته بسترهای حقوقی خیلی خوبی را ساخته بود و به جدّ میگم اگر جنگ داخلی نبود از ایران پیشی میگرفت و برای زندگی محیطی بهتر میشد. مستند این حرفم رتبه ی 27 از 100 سنجش میزان آزادی در افغانستان در برخی رتبه بندی های بین المللی، مقایسه کنید با رتبه ی 16 از 100 برای ایران!!! 

اما چه شد که طالبان اینقدر سریع و راحت توانست افغانستان را در دست بگیرد؟ 

از نظر روانی، واقعیت اینه افکار طالبانی تا حدودی نسبتا زیاد بین افغانها ریشه داره. هنوز تعداد بالایی از افغان ها شاید مثل مردم ایران، به حکومتی دینی ایمان دارند و به خیال خودشون براشون عدالت اسلامی به ارمغان خواهد آورد. بابای من یه کارگر افغان داشت که قبل از اومدن به ایران برای طالبانی ها میجنگید یکبار باهاش همصحبت شدم گفت طالبان امنیت را میآره برای افغانستان. جنگ را جمع میکنه. خب ملتی که پنجاه ساله داره میجنگه فکر میکنه زنها بنشینند تو خونه، مردها در آرامش نونشون را میدهند چه عیبی داره. آزادی قربانیِ وعده ی دروغین امنیت شد و البته که نه روی آزادی را میبینند و نه روی امنیت. 
از نظر اقتصادی هم نمیتونیم حمایت ایران از طالبان را نادیده بگیریم. تجهیزات و اسلحه هایی که بهشون دادند. نهایتا شاهد روزی باشیم که طالبان این لطف نظام ایران را جبران کند و آنوقت هست که میفهمیم چطور سرنوشت ما به افغانستان گره خورده بود. اندیشه ی طالبانی قهقرایی است که افغانستان و ایران را در خورد فرو میبرد.   
اما بنظرم جامعه ی غربی اشتباه کرد باید علیه طالبان میایستاد حتی جلوتر از مردم افغان و از اونطرف فضاهای فکری و اجتماعی افغانستان را توسعه میداد که مردم افغان به ضرورت داشتن آزادی پی ببرند. شاید خیلی ژست بشردوستانه ای داشته باشد حرف من، اما غرب باید اینکار را میکرد نه برای مردم افغان که برای خودش، که  اگر تفکر طالبانی در افغانستان و ایران ریشه بگیرد و تبدیل به درخت تنومندی شود دودش به چشم همان غرب خواهد رفت مگر آنکه غرب و طالبان به توافق رسیده باشند که شعارهای دهن پر کن مرگ بر غرب را طالبانی ها سر بدهند و از حد شعار فراتر نروند در ازای آن غرب حکومت آنها را به رسمیت بشناسد و گور بابای مردم! حقوق بشر چند؟ غرب بدون آنکه هزینه ای کند امنیت جامعه ی خودش را حفظ کرده است. 

و اما ما زنان ایرانی این روزها را بخاطر بسپاریم، خیلی طول نمیکشد همین آزادی نیم بندی که داریم ازمان سلب شود و به اندرون فرستاده شویم. 

موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰۰/۰۵/۲۶
زری ..

نظرات  (۱۲)

زری نمی دونی من از شدت غصه چند شب و روز بی قرار بودم و توان حرف زدن نداشتم و چون ناتوانیم خیلی ناتوان .....فعلا سعی می کنم خودم رو از اخبار دور نگه دارم و وقتی حالم بد باشه مدیون پسرم و همسرم هستم و هیچ کسی رو هم ندارم دو رو برم و باید سرپا بمونم .

می دونم شاید خیلی مأیوسانه باشه اما معتقدم بچه دار شدن تو این شرایط ظلم بزرگی بهش هست و خیلی خوشحالم زندگی ابدی نداریم و بالاخره هممون می میریم باور کن این فکر تسکین دهنده هست  به نوعی برام.

امیدوارم فقط به همون امید که شاید یک روزی همه چیز درست بشه و حال همه خوب باشه نه جنگی نه بی خانمانی نه وحشت نه بیماری نه فرار نه درد ....امیدوارم .

پاسخ:
من هم برای اولین بار، تو این دو هفته ی اخیر از اینکه بچه دار شدم پشیمون شدم. 

سلام زری.

دیروز با دوست افغانستانیم که تو دوره اول حمله طالبان به امریکا پناهنده شده بود به همراه همسرش صحبت میکردم. میگف ما اصلا باور نمیکردیم کابل سقوط کنه. چون خیلی تجهیزات نظامی داشتن از طرف امریکا. ولی فساد تو ارتش افغانستان خیلی زیاد بوده و سرباز درجه پایین تر هم میگفته چرا من برم کشته بشم وقتی بالا سریم داره راحت دزدی میکنه. از اونطرف هم غنی به طالبان گفته بوده شهرو تحویل میده به شرط اینکه بزارن اول فرار کنه. 

نمیدونم سخنرانی بایدنو گوش دادی یا نه. منم خیلی عصبانی و نارحت بودم که ول کردن و ناامنی رو بیشتر میکنن. بایدن میگف چرا ما سربازهامونو به کشتن بدیم وقتی خودشون با اونهمه تجیهزاتی ک بهشون دادیم زحمت نکشیدن دفاع کنن از خودشون! ما چه ۵ سال قبل تحلیه میکردیم چه ۱۵ سال بعد باز همین اتفاق میافتاد چون ملتشون خودشون میخان اینو! 

من البته فکر میکنم درسته که این حرف هم منطقیه ولی میتونستن اموزش بهتری بدن و فرهنگسازی کنن نمدونم شاید واقعا خیلی سخت بوده که ۲۰ سال نتونسته اتفاقی بیافته. این اتفاق عواقبش تو چشم همه ی ملت ها میره چون این جماعت وحشی درواقع سپر بلای حکومت ایرانن. خیلی تاسف بار و غم انگیزه. 

پاسخ:
سلام، بنظرت آمریکا از قبل نمیدونسته وضعیت فساد اقتصادی موجود در ساختار افغانستان بخصوص در ارتش را؟ اما در مورد سرباز من با این حرف دوستانت موافق نیستم، میدونی همچین چیزی اصلا در ارتش نداریم که سرباز اما اگر و چرا بیاره! منظورم اینه اگر فرمانده اش دستور میداده بدون شک سرباز انجام وظیفه میکرده. بنظر میرسه اصلا دستوری از بالا نبوده! 
آره جودی جان  اون سخنرانی را شنیدم و بنظرم بایدن اشتباه کرد، واقعیت اینه طالبان ریشه در اندیشه ی مردم این منطقه داره. الان هم مولوی عبدالحمید رهبر اهل سنت سیستان که از رییسی حمایت کرده بود، الان به طالبان تبریک گفته. خب معلومه همچین ساختار قوی و ریشه داری به این راحتی اصلاح نمیشود و هر چند که بنظرم اگر واقع بین باشیم در همین بیست سال افغانستان پیشرفت خیلی بالایی داشته. خب این میزان از پیشرفت از کجا نشات گرفته؟ فکر میکنی اگر همون بیست سال پیش گذاشته بودند طالبان باقی میموند الان وضعیت اینطور میبود؟  

من نظرم خیلی با تو متفاوت هست!

 

آمریکا رفت چین و روسیه اومدن! طالبان عروسک خیمه شب بازی هست که مردم می شناختنشون! مثل حکومت آخوندی ایران! میگن مردم ایران انقلاب کردن! ولی من اصلا همچین چیزی رو قبول ندارم! یه جابه جایی قدرت بود و برای این جابه جایی از بازیگران همون سرزمین استفاده میشه! 

هدف هم فروش اسلحه بیشتر و استفاده از منابع اون سرزمین هست (پول) حقوق بشر و آزادی و ... کشک هست برای اونا!

مردم ایران یا عراق و افغانستان و سوریه و ... براشون مثل آدمک های بازی های کامپیوتری هستند! یه روز خونی میشن یه روز گلی یه روز از قحطی و بی دارویی می میرن! خب بازی همین هست دیگه! 

 

دیگه مثل مثلا ۵۰۰  سال پیش نیست که برن کل یه کشور رو به استعمار بگیرن و اون همه هزینه کنند مردمش رو می اندازن به جون هم! اسلحه می فروشند! سردنیا رو گرم می کنند و منابع اون کشور رو در ملا عام چپاول می کنند!  بعدش هم مثل بایدن میان خود مردم اون سرزمین رو بی عرضه جلوه می دن! حتی الان دیگه نمی خوان یه سربازشون هم تو اون کشور کشته بشه! خود مردم اون کشور  برای جنگ داخلی کافی هستند! و البته بی شرف هایی مثل حکومت ایران هم کمک میکنند! چرا سرباز آمریکایی جونش رو بده؟! 


بعدش هم الان لولویی به اسم طالبان هم درست شده! که باهاش خیلی کارها میشه کرد! 


و البته که هیچ لولویی به بزرگی حکومت ایران نیست تو منطقه! دستش به خون همه همسایه هاش و چند تا کشور اون ورتر آلوده هست! منابعش هم عین چی در اختیار روسیه و چین هست! چی بهتر از این! 

پاسخ:
من باهات مخالف نیستم، تمام چیزهایی که میگی درسته اما من از یه منظری دیگه به قضیه نگاه میکنم، من میگم ما باید بپذیریم که کشورهای این منطقه زمین حاصلخیزی هستند برای کشورهای قدرتمند و به قول تو مستعمره شون هستیم. اما میشه این استعمارگری را با رویکردی غیرجنگی هم پیش برد. پر و بال دادن به خشک مغزهایی از قبیل طالبان حتی برای همون غرب هم ضرر داره. درسته غرب اسلحه هاش را میفروشه اما سیل اینهمه پناهجو ساختارهای اجتماعی غرب را بهم ریخته، این حداقل هزینه ای هست که غرب باید در ازای این بلبشو بپردازه. در هر صورت بلاشک کشورهای این منطقه مستعمره های غرب هستند والبته چین و روسیه، برای بهره بردن از این منابع خوب اقتصادی نیازی ندارند حتما تو این منطقه جنگ به پا کنند بنظرم میشد با صرف هزینه زیرساخت های مدنی و فرهنگی را تقویت کرد، ما تو صلح هم مصرف کننده ی کالاهی غربی هستیم، در واقع باز هم میتونستند به ما ها بعنوان بازار مصرف نگاه کنند. 
تکلیف ایران و رویکردش به طالبان که واضحه اما برای غرب پروراندن لولو هایی از قبیل طالبان و ... در این منطقه اشتباه بزرگیه که دارند مرتکب میشوند. 

 حرفت درسته ولی پناهجوها رفتن آمریکا و چین و روسیه؟

 

نه!! اروپا درگیر پناهجوهاست! و این وسط کی باز داره سود میبره از هزینه دادن اروپا؟

 

بعدش هم چرا باید زیرساخت فرهنگی درست بشه؟

وقتی زیر ساخت فرهنگی وجود نداشته باشه میشه با موتورگازی و دمپایی پایتخت رو گرفت!

 

وقتی ملتی دغدغه شون نون و آب و جونشون باشه به سایر حقوقش اصلا فکر نمیکنه! 

ولی اونجوری که تو میگی که وقت کنند دو تا کتاب بخونند یهو هوا برشون میداره و اعلام استقلال میکنند! 

 

اینا از ریشه و بیخ و بن همه چی رو نابود میکنند که تا ۱۰۰ سال بعد اون ملت نتونه کمر راست کنه!! :(( 

پاسخ:
موافقم باهات اروپا درگیر پناهجوها میشه و نمیدونم چرا حتی برای منافع خودشون هم شده کاری نکردند. این آتیشی هست که خیلی ها را درگیر خواهد کرد و مطمینا ما در صدر خواهیم بود. 
نمیدونم چه منفعت کلانی نصیب ابرقدرت ها میشه که میتونند اینطور چشممون را روی هم بذارند :( 
راست میگی از بیخ و بن میزنند:( 

امیدوارم خدا بهت فهم و شعورت بده ب حق بنده های خوبش

پاسخ:
اون بنده های خوبش که قراره از صدقه سری اشان خدا به من فهم و شعور بده، بروند سماقشون را مک بزنند

نقش پاکستان و مدارس اسلامیش و پول های عربستان و قطر که طالبان اونجا دفتر داره نباید نادیده گرفت.به نظرم توسعه ای که دولت افغانستان براش تلاش می کرد تو شهرهایی مثل کابل بود و روستاها و مناطق دیگه رو در نظر نمی گرفت برای همین فراگیر نبود.

ایران مجبوره با طالبان کنار بیاد.همسایگی با گروه پارتیزانی و انتحاری که توانایی زندگی در غار و کوه رو به مدت طولانی داره و نمیشه با تانک و هواپیما جلوش ایستاد کار سختیه.ایران اگر اعلام جنگ بکنه درگیر دعوای بی پایان فرسایشی با همسایه ای با مرز طولانی میشه که عاقبتی نداره. وقتی آمریکا و اروپا که از طالبان دورند با شرط و شروطی طالبان رو به رسمیت می شناسن چرا ایران که هم مرز هست خودش رو بندازه تو دردسر؟ البته من تائید عقاید طالبان یا حمایتشون رو قبول ندارم چون عقاید متحجر اونها قابل تحمل نیست منظورم مخالفت و اعلام جنگ هست

پاسخ:
لیلی جان در مورد پاکستان و مدارس اسلامی اش و ... باهات موافقم اما در مورد دلیل برسمیت شناخته شدن طالبان توسط ایران بنظرم حتی یک درصد هم این موضوع نیست چه دلیلی داره دو هفته قبل از این اتفاق رهبران طالبان را در تهران ملاقات کنند؟ هنوز که هیچ اتفاقی نیفتاده بود؟ برای اینکه با طالبان وارد جنگ نشه آیا باید بهشون اسلحه بده که بروند سر مردم افغان خالی کنند؟ مگه ما با سوریه هم مرز نبودیم؟ چطور ازافتخارات همین نظام اینه که ما بجای جنگ داخل مرزهای ایران جنگ را به خارج مرز کشوندیم و با داعش جنگیدیم! اونوقت اینطرف بخاطر هم مرز بودن باید پیش پیش برسمیت بشناسیمشون؟ به قول دوستی میگفت ما کلی نیرو و سردار فرستادیم سوریه با توجیه شهدای حرم، اونوقا مزار شریف حرم نداشت؟ نمیشد با توجیه این کار را کرد؟ البته من با کاری تو سوریه کردند موافق نیستم ولی میخوام بگم حرفی که شما میزنی براحتی با همین شواهد چند ساله به چالش کشیده میشه. 

مطمعنن میدونسته ولی براش مهم نبوده. میتونستن توی اون ۲۰ سال خیلی کارها بکنن اما خودشون رو تو خیلی از مسایل دخالت ندادن که مثلا مستقل باشه کشور. همین بلا رو سر ویتنام هم اوردن و وقتی با همسرم راجع به این مساله صحبت میکردیم گفت. سردمداران امریکا کلا یه تاریخ طولانی تو این عملیاتهای بی سروته دارن. اتفاقی ک توی ویتنام افتاد خیلی دور از اتفاقی که زمان طالبان افتاد نیست. چیزی که واضحه اینه که این ملت ها هستن که گوشت قربونی هستن. چین الان دست گذاشته روی افغانستان. زباله های هسته ای و کارگر مفت برای تولیداتشون. یعنی حتی اگه نفتی هم وجود نداشته باشه خیلی چیزای دیگه هست که هنوز بشه براشون اهمیت داشته باشه. اینطوری که به نظر میرسه امریکا دیگه چندان علاقه ای به نفوذ تو خاورمیانه نداره برعکس گذشته. 

اما در مورد کامنت بالایی. ایران خودش به طالبان اموزش داده که اینبار چطوری ظاهر بشن. یادمون نره دعوت ظریف از طالبان همین چند ماه پیش رو. حکومت ایران الان شده سگی که قلاده ش دست چین هست و خب هرکاری برای خوشحال کردن اربابشون میکنن.

پاسخ:
آره دقیقا همینه که میگی، الان ایران به زعم خودش دو سر برد کرده، هم رضایت چین را کسب میکنه و هم با طالبانکه خیلی هم از اعتقاداتشون دور نیست به یه توافقی میرسه که برای حفظ خودشون میتونه بدردشون بخوره. به قول تو ملت ها هم گوشت قربونی میشوند:(

مزار شریف حرم نداره هیچ کس برای دفاعش نمی ره😁

طالبان ماه هاست داره با آمریکا مذاکره می کنه و توافق کرده ایران اگر یک چند ماه پیش وارد مذاکره شده باشه دیره.

من تایید حکومت ایران و تطهیر طالبان رو قبول ندارم.اینها ذاتا خشن و خشک هستند و قابل اصلاح نیستند و نمیشه به ظاهر تغییرکرده شون امید داشت ولی عدم جنگ با اونها توسط ایران رو قابل قبول می دونم

پاسخ:
من هم عدم جنگ ایران با طالبان را قابل قبول میدونم اما به هیچ وجه تجهیز کردنشون توسط ایران را نمیتونم بپذیرم! اینکه الان بهشون نون قرض بده که بعدا علیه ماها ازشون پس بگیره را قبول ندارم. و به شدت باهات موافقم که اینها همون خشک مغزهای بیست سال پیش هستند و هیچ چیزی عوض نشده. 

وقتی میبینم طالبان به همین راحتی پایتخت رو اشغال میکنه

وقتی میبینم نماینده اتحادیه اروپا پا میشه میاد برای مراسم نمیدونم چی چی...

حالم از  سران اروپایی و ادعاهای حقوق بشرشون به هم میخوره

آمریکا که جای خود داره و نتایج حقوق بشریش رو توی ویتنام داریم میبینیم!

ولی خب دود این دورویی هاشون به چشم خودشون هم میره صددرصد،

همینطوری که در کشور مثلا سوئد بلای جونشون شدن و ملت امنیت ندارن حتی توی خونه هاشون..

کشورهای حاصلخیز خاورمیانه یه عروسک خیمه شب بازی هس در چنگال شرق و غرب، هر جور میخوان با کنترل از راه دور اداره شون میکنن و میچاپنشون و به غارت میبرن...

پاسخ:
واقعا همه شون خیلی کثیفند و من از درک اینهمه سیاست کثیفشون ناتوانم و حالم از همه شون بهم میخوره:(

ایران چهل سال پیش تکرار شد و بس

مثل تمام مردم جهان، برای مردم افغانستان متاسف شدم بخصوص زنان و دختران

پاسخ:
چی بگم والله :((

افسردگی و غم من از وقتی که این خبر پخش شد اندازه نداشت . چند نفر با دلیل و برهان قانعم کردند که حمومت به طالبان اجازه ی ورود نمیده، کمی اروم شدم ولی باور نمیکنم 

پاسخ:
نمیخوام ناراحتت کنم اما من هم مثل تو باور نمیکنم:(

زری جان چند وقت پیش یه پست نوشتم بنام "بچه، بستنی نیست که هوس کنی" اگر خاطرت باشه درمورد فرزند آوری مخصوصاً دومی و سومی مخالفت خودم رو برای بار هزارم اعلام کردم و تو ناراحت شده بودی. 

یکی ازچندیدن دلیلی که برای نیاوردن بچه ها به این دنیا دارم دقیقاً وجود همین مشکلات و دنیای ناامنی هست(روی سخنم مخصوصاً با کشورهایی امثال خودمون و افغانستان و ...ایناست) که داریم توش زندگی میکنیم (البته درستش اینه که داریم جون میکنیم)

این مدت قیافه ی دخترای بیگناه رو که دستشون تو دست طالبانه میدیدم و های ههای اشک می ریختم 

پاسخ:
مهربانو جان پستت را یادمه، نه واقعا ناراحت نشده بودم. واقعیت اینه همین الان هم خیلی ها بچه ی چندم را باردار میشوند و از دید من هم قابل درک نیست. میفهمم چی میگی.  

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی