یه مامان که نمیخواد فقط مامان باشه

وبلاگ نویسی بر اساس روزانه هام و فکرهام و زندگی ام

دختری ده ساله ی من یه فمنیست هست ...

دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۵۵ ق.ظ

هفته ی پیش که روز دختر بود، آخرهای شب که من دیگه طاقتم طاق شده بود و دیگه واقعا داشت حالم بهم میخورد از اینهمه حجم سادگی مردم و اینکه هی روز دختر را تبریک میگفتند! خب من هم کلا آدمی نیستم که ساکت بمونم! این بود که استاتوس گذاشتم تو واتساپم، با این مضمون که خوشحالم داره روز دختر و حجم تبریکات تموم میشه! و در صفحه ی دوم عکس از ماده ی قانونی گذاشتم که میگه اگر آلت مردی ضربه ببیند و .... اگر از کار بیفته دیه اش مساوی یک مرد کامل است. خوب میدونید هم که دیه ی زن هم کلا نصف مرد هست. و در صفحه ی سوم استاتوس کردم که اگر به دخترتون روزش را تبریک گفتید، اگر روتون شد بهش بگید دیه اش نصف آلت مرد است. 

این استاتوس را که گذاشتم، چند تایی از دوستانم پیام مخالفت دادند و خب چند تایی موافقت و تایید. دختری تو واتساپ ریپلای کرد که روز‌زن و مادر و کادوی روز زن پس چی؟ براش توضیح دادم که چرا از این رفتارها در این روز ها بدم میاد و اینکه فلسفه ی واقعی نامگذاری این روزها اینه که مردم متوجه ی مشکلات اون اشخاص بشوند و  امکانات بیشتری در جامعه براشون فراهم بشه. و البته که در جوابش که از قبل گفته بود روز دختره برام کتاب کادو بخر توضیح داده بودم که چرا من برای این روز کادو نمیگیرم. وقتی پرسید چه مشکلاتی و چه امکاناتی؟ در حد خودش از مشکلات زنان گفتم. 

این قضیه تموم شد تا دیشب که دیدم استاتوس گذاشته. باز کردم و با دیدن استاتوسش تمام وجودم پر از ذوق و غرور شد.از خوشحالی داشتنش ذوق کردم. یه عکس گذاشته بود با این متن نوشته، دختر روز نمیخواد، برای دخترا امنیت فراهم کنید، همه ی روزها روز دختره

صداش زدم، بغلش کردم و بهش گفتم بهش افتخار میکنم.

یعنی این ها میشه اول حرکات مطالبه گرایانه ی دخترم:) خوشحالم از اینکه میبینم دارم روی یکی از نزدیکترین و مهم‌ترین افراد زندگی ام تأثیر میگذارم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۰۹
زری ..

نظرات  (۱۶)

کاش همه مادرهای این سرزمین مثل شما به دخترانشون این چیزهارو یاد بدن

پاسخ:
امیدوارم روز بروز اوضاع بهتر شود.

تبریک دوست عزیز ،

نوجوانی  من هم در این سنگر بودم و بزرگترین دغدغه ام این بود که چرا همه زحمات بچه با مادر هست و بچه قانونا و شرعا برای پدر!! و تو دفترهام می،نوشتم و کلی غصه می خوردم و تو اطرافیان هیچ کسی هم فکرم نبود و کلی درد کشیدم واقعا، برای اینکه بگم من ناقص و ضعیف  نیستم به تصورات اون موقع البته آرایش نمی کردم تا زمان دانشگاه هیچچچچ وسیله آرایشی استفاده نکردم ، البته بعدش هم خیلی کم ، از حالت افراطی در اومدم، هر کی لاک می زد انگ بی سوادی بهش می زدم ، یعنی افراطی بودم بیا و ببین ،ولی واقعا سخت گذشت،اون روزها از حجم چرا های بی جواب ولی خب الان خیلی کم رنگ شدم و هنوز اگر موردی پیش میاد به قول همسرم رگ فیمینیستی ام می زنه بالا و می که خدا رو شکر مثل اون دوره نیستی ، تنها چیزی که آگاهم کرد به ازدواج و مردا آگاهم کرد و گفتم ازدواج فقط با غیر خودی و غیر همشهری و غیر هم زبان که نه لزوما همه همشهری ها و هم زبان ها ، فامیل و آشناهای ما ، شما فکر کن فقط خانواده خودم ، تعصبی یه ذره شدید که اگر آگاه باشی اذیت می شی و من با ازدواج و انتخاب خودم و مقایسه  با خانواده و فامیل خودم فهمیدم چقدر اختلافففففف فرهنگی و.... البته برای من عالی ، چون من نمی تونستم اون شکلی زندگی کنم ، زری جان ببخش اندازه یک پست حرف زدم  

 

پاسخ:
ممنونم رویای عزیز
وااااای همه ی چیزهایی که گفتی را من هم تجربه کرده ام. تمام اون حس های ضد و نقیض که مخصوصا از نگاه جنسیت زده ی مذهببه خودمون میگرفتیم. خیلی بد بودند. البته من یه شانسی داشتم که تو خونه مون واقعا این نگاه نبود و عملا بابام همونطور با من رفتار میکرد که با برادرها میکرد. هرچند مامانم خیلی وقتها جنسیتی رفتار میکرد و از من توقع رفتارهای متعارف دخترانه زنانه داشت که من هم هیچ وقت به هیچی نمیگرفتم:) 
آره عزیزم همه ی ما اون حرکتهای تند و افراطی را داشته ایم طبیعی هم هست فکر کن بین اونهمه رفتار نگاه جنس دومی به زن گیر کرده باشیم خب طبیعیه برای دفاع از وجودیت خودمون بیفتیم روی دور حرکتهای افراطی! 
ممنونم از کامنتت 

بچه های ده ساله همه شون همینقدر می فهمند؟

 

ماها هم همینقدر می فهمیدیم؟

پاسخ:
واقعا نمیدونم! اتفاقا همون موقع داشتم با دوستم چت میکردم که یهو استاتوس دختری را دیدم. به دوستم هم همین را گفتم که یعنی الان همه ی ده ساله ها اینطوری هستند؟ خدا کنه باشند.
نه والله عزیزم من که اینطور نبودم! من که تازه بنظر خودم رگه های فمنیستی داشتم اولین کتابی که از نمایشگاه کتاب خریدم اول دبیرستان بودم، به اسم جنبش زنان :)) 

درود بر تو مادر روشن و درود بر دختر گلت که اینقدر فکرش بازه. 

پاسخ:
فدااااای محبتت عزیزم

 

عزیزم من نه میتونم مخالف حرفت باشم و نه موافق

انسانیت مهمه نه اینکه زن باشیم یا مرد

می دونی من از مادرم چه هدیه ای خواستم برای این روز؟

گفتم مامان کتاب حقوق زن در اسلام از شهید مطهری رو برام بگیر

خیلی دوست دارم آگاه تر بشم در این مورد

اما همین دیه:

آیا وقتی مردی می میرد، این دیه به همسر و فرزندانش نمی رسد؟

آیا وقتی زنی فوت میشود، اگر همسری داشته باشد، او نمی تواند خرج فرزندانش را بدهد؟

البته اینا حرفایی هستن که توی مدارس گفتن بهم

و من نمی‌دونم آیا استثنایی برای خانم بیوه که فوت میشه هم وجود داره یا نه؟

 

پاسخ:
فرزانه جان  به قول خودت اینها همه حرف‌هایی بود که یک عمر در مدرسه به ما گفتند، مثل همان توجیه تعداد زوجات برای مردان !!! 
اما عزیزم اینها حرف حسابی نیست که جامع و مانع باشد. من فقط یک اما تو این حرف میآرم، تکلیف وقتی که یه مرد زنی را بکشه و برای قصاص خانواده ی دختر مجبور شوند نصف دیه را بدهند تا قصاص جاری شود چیست؟ ببین من با حکم قصاص مخالف هستم و این سوالم به معنی موافقت با قصاص نیست اما تمام جوانب یک قانون باید لحاظ شود. یا در همین حالتی که خودت مثال زدی پس اگر زنی سرپرست خانواده بود باید دیه ی کامل به فرزندانش برسد؟ میدونی عزیزم واقعیت چیه ؟ ریشه ی این قوانین ما در فقه است، به زور دارند ازشان دفاع میکنند...
۰۹ تیر ۹۹ ، ۲۱:۲۶ ربولی حسن کور

سلام 

باور کنید حال و روز مردها هم توی این مملکت خیلی عالی نیست 

پاسخ:
قبول دارم، هیچ‌ کس تو این مملکت حال و‌‌‌روز خوبی ندارد. 
البته که نمیخواهیم مسابقه ی کی بدبخت تر هست راه بیندازیم.
زنان در این مملکت دو قبضه تحت فشار و بیعدالتی هستند یکی بخاطر اینکه شهروند این مملکتند و دیگری بخاطر زن بودنشان! 

آفرین به این دختر باهوش و مادری که میدونه چطور به فرزندش درست فکر کردن رو آموزش بده. 

پاسخ:
ممنونم ترنج جان.

من یک اطلاعی درباره دیه بدم. اگه مردی که فوت میکنه همسر و فرزند داشته باشه، همسر 1/8 از کل دیه بهش تعلق میگیره، و از اونجا که ولایت (نه حضانت، ولایت) فرزندان همیشه با جد پدری یا در صورت فوت جد پدری با حاکم شرع (قاضی) ئه، سرپرستی ارثیه فرزندان با جد پدری باقی میمونه و زن حتی نمیتونه برای خورد و خوراک بچه ها از اون چیزی برداره. بچه ها تا 18 سالشون نشه هییییییچ تصمیمی درباره سهمشون از دیه نمیتونن بگیرن مگه پدربزرگه راضی بشه. حالا برای فوت زن، نه تنها شوهر 1/4 دیه بهش میرسه بلکه سرپرستی سهم فرزندان هم با خودشه و میتونه تا قرون آخرش رو برای خودش خرج کنه (حتی لازم نیست برای بچه ها خرج بشه، میتونه بذاره پولها رو وسط حیاط آتیش بزنه). بعله اینجوریه. این حرفهای زن بمیره مرد کار میکنه مرد بمیره پول بیشتر میرسه به زن بدبختش همه اش کشکه.

تازه این که چیزی نیست، اگه یک دوقلو در شکم مادرش بمیره و دیه داشته باشه، دیه جنین 4 ماهه پسر دو برابر جنین 4 ماهه دختره. حتما جنین پسر هم زن و بچه داره ما خبر نداریم 

پاسخ:
سلام. سارا جان همه ی ما میدانیم این استدلالات نخ نما شده ی فقه است و پاسخگوی ذهن منتقدانه نیست. دوستمون فرزانه هم اشاره کرد که این استدلالات اون چیزی هست که تو مدارس بهمون میگفتند و حتی همون موقع هم ذهن یه بچه ی چهارده پانزده ساله را قانع نمیکرد. ممنونم از کامنتت

مرسی زری جان. درست میگی. خوشحالم که دخترت رو داری درست تربیت میکنی. توی بعضی از کشورهای اروپایی مسیحی یک روزی دارن به نام روز اسم، یعنی مثلا اسم یک نفر رو گذاشته ان جان و روزی داریم به نام روز جان (بیشتر اسمهای مذهبی طور مسیحی) و اون روز برای اون بچه جشن میگیرن. کاش ما هم همچین حالتی رو داشتیم. یا مثلا میشه تو خانواده آدم جا بندازه فلان روز روز فرزنده، و برای بچه ها یه جشن کوچیک خانوادگی بگیره (مثلا یک کیک خونگی و یک هدیه خیلی کوچولو برای هر کدوم از بچه ها). یک چیزی مثل روز پدر و مادر که بچه ها ببینن به عنوان فرزند عزیزن. پسر و دختر هم نداشته باشه که فکر کنن جنسیت مهمه.

به نظرم سعی کن این رو هم یادش بدی توی زندگی مشترک، اگه کسی برای خاطر اون یکی از خواسته هاش بگذره و به اصطلاح "فداکاری" بکنه کار درستی نیست. متاسفانه بیشتر ماها تو این مورد مشکل داریم. همیشه تو گوشمون میخوندن زن خوب اونیه که فداکاری کنه شوهرش موفق بشه. این شد که زنها بعد از مدتی سرخورده و افسرده شدن.

پاسخ:
چقدر جالب در مورد روز نام که در برخی کشورهای اروپایی گفتی، من نمیدونستم این را.
اتفاقا سارا جان وقتی براش توضیح دادم که چرا من به این روز دختر اعتقاد ندارم و به همین دلیل به این بهونه  نمیتونم برایش کادو بگیرم ، سریع پرسید روز تولد چی؟ طفلک بچه ام دلش پیش کادو بود:) که اون موقع بهش گفتم معلومه که اون روز برامون مهمه! روزی که خدا تو را به ما داده، از مهمترین روزهای زندگیمه. دقیقا همه ی ما دوست داریم برای اطرافیان و خانواده مون ارزشمند باشیم. 
اره عزیزم باهات موافقم اصلا چیزی به اسم قربانی شدن برای پیشرفت دیگری معنی نداره! من حتی فراتر فکر میکنم زن و شوهر که هیچ، حتی بنظرم برای فرزندانمون هم نباید خودمون را قربانی کنیم. یادمه پسر دومی را دنیا آورده بودم، بابام بهم گفت این بچه ها بزرگ میشوند و میروند دنبال زندگیشون، تو از برنامه های خودت غافل نشه!

۱۰ تیر ۹۹ ، ۱۵:۳۴ مادر تنها

سلام. 

وای چقدر عالی! لذت بردم! افرین افرین افرین 

پاسخ:
سلام مادر تنهای عزیز.
قابل شما را نداشت :))

زری جون پست قشنگت رو خوندم و از داشتن دوست فهیم و فرزانه ای مثل تو به خودم بالیدم . دختر نازت رو ببوس و فقط این نکته رو خیلی یادآوری کن که فمینیست به معنای برابری حقوق زن و مرده متاسفانه نصف بیشتر کسانی که ادعای فمینیستی دارن ضد مرد هستند و به بهانه ی دفاع از حقوق زنان، حقوق مردان رو نادیده میگیرند و حتی توهین میکنند. 

امیدوارم در دنیایی فرا جنسیتی زندگی کنیم . 

من به هیچکدوم از این مناسبات بها نمیدم . 

جالب اینجاست مهردخت طالب برابری انسانهاست و بشدت در این مورد متعصبه . حتی وقتی منزل مامان اینا هستیم و من بطور اتوماتیک برای برادرم چای میریزم تذکر میده که این چای از سر محبت ریخته شده نه اینکه خانم ها باید چای بریزند و اقایون میل کنند . 

(اوضاعی داریم هااا:)

پاسخ:
بله عزیزم همین الان هم نگاه فمنیستی با دیدگاه تساوی حقوق کلی ازمون انرژی میگیره! حالا فکر کن نگاه ضد مردی!!! اوووف خودمون بیچاره میشیم از بس خسته میشیم در این ضدیت. 
دمش گرررررم مهردخت:)) دقیقا درسته هر کاری از روی محبت زیباست و ترازوی آن دل هست. 
قربون محبتت خوشحالم اینجا را میخونی*)

شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام1 به این موضوع اشاره کرده و می فرمایند:

 

اگر بنا بشود تقلید و تبعیت کورکورانه از فلسفه ی غرب را کنار بگذاریم و در افکار و آراء فلسفی که از ناحیه ی آنها می رسد به خود اجازه ی فکر و اندیشه بدهیم، اول باید ببینیم آیا لازمه ی تساوی حقوق تشابه حقوق هم هست یا نه؟ تساوی غیر از تشابه است؛ تساوی برابری است و تشابه یکنواختی. ممکن است پدری ثروت خود را به طور متساوی میان فرزندان خود تقسیم کند اما به طور متشابه تقسیم نکند. مثلاً ممکن است این پدر چند قلم ثروت داشته باشد: هم تجارتخانه داشته باشد و هم ملک مزروعی و هم مستغلات اجاری، ولی نظر به اینکه قبلاً فرزندان خود را استعدادیابی کرده است، در یکی ذوق و سلیقه ی تجارت دیده است و در دیگری علاقه به کشاورزی و در سومی مستغل داری، هنگامی که می خواهد ثروت خود را در حیات خود میان فرزندان تقسیم کند، با در نظر گرفتن اینکه آنچه به همه ی فرزندان می دهد از لحاظ ارزش مساوی با یکدیگر باشد و ترجیح و امتیازی از این جهت در کار نباشد، به هر کدام از فرزندان خود همان سرمایه را می دهد که قبلاً در آزمایش استعدادیابی آن را مناسب یافته است.

 

... آنچه مسلّم است این است که اسلام حقوق یکجور و یکنواختی برای زن و مرد قائل نشده است، ولی اسلام هرگز امتیاز و ترجیح حقوقی برای مردان نسبت به زنان قائل نیست. اسلام اصل مساوات انسانها را در باره ی زن و مرد نیز رعایت کرده است. اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه حقوق آنها مخالف است.

 

 

 

برگرفته از وبلاگ صالحات salehat.blog.ir

 

 

مثل کسایی که میگن چرا خانم ها نباید راننده ترانزیت بشن ؟ خانما هم میتونن کشتی بگیرند، خانم ها هم می تونن مکانیک بشن 

اما اینا همون تشابه حساب میشه که صحیح نیست 

ولی موافقیم که خانما هم میتونن در جامعه در کنار آقایان کار کنند 

پاسخ:
فرزانه جان شما با یک نگاه درون دینی داری به قضیه نگاه میکنی. ذهنت را از اینکه اسلام را پذیرفته ای رها کن. اونطوری راحت تر میتونی ایرادهایی را که به این حرفها وارد است را ببینی. البته هیچ اصراری هم نیست همه ی ما مثل هم فکر کنیم :)) فقط از باب اینکه نگاه نقادانه تری داشته باشیم عرض کردم. 

عزیزم من هنوز شما را کامل نمی شناسم

نمیدونم چقدر در این موارد تحقیق کردید

نمی‌دونم که شما دارید به این مسائل سطحی می نگرید یا نه

نمی‌دونم که آیا واقعا دلیل اینکه دیه خانم نصف مرد است را فهمیده اید یا نه

اما عزیزم وقتی در جامعه ای کمبود هایی حس میشه

وقتی خانم بزرگواری مثل شما احساس کنه حقوقش نادیده گرفته شده

یعنی اینکه به دین عمل نکردیم

ما در جامعه‌ای زندگی می کنیم که بر اساس دین اسلامه

پس نمیتونم چشم ببندم روی دین

در واقع مشکل از دین نیست

از کسانی هستند که جامعه را با اسم دین اداره می کنند

پاسخ:
فرزانه جان من صرفا پیشنهاد دادم که نگاهی خارج از دین داشته باشیم تا بتوانیم نقادانه تر به قضیه نگاه کنیم و البته که در همان کامنت قبلی گفتم واقعا نیازی نیست همه مثل هم فکر کنیم. ببین من ته ذهنم پذیرفته ام که هیچ اصراری ندارم هر چیزی را ببرم زیر لوای دین، هیچ ابایی هم ندارم اگر به این نتیجه برسم اینجای دین اشتباه است این یعنی اینکه خودم را بدهکار دین نمیدونم اما واقعا هیچ اصراری ندارم این نظرم را به هیچ کس بقبولانم. برای من قابل قبول است که شما جور دیگری فکر میکنید. نمونه اش همین الان مامان من یه جور دیگه و متفاوت از من فکر میکنه:)) که نسل قبل از من هست و در مورد نسل بعدی ام هم دخترم! مطمینا تاثیرگذاری ام روی اون بیشتر است اما واقعا هیچ اصراری ندارم مثل من فکر کنه. یادمه شش هفت سالش بود و هر جا مهمونی میرفتیم روسری یا شال سرش میذاشت و همه تعجب میکردند که چرا وقتی گفته شال بذارم مثلا من نگفته ام نه! تیپت خراب میشه:)) الان هم فقط برام مهمه ذهن نقادانه داشته باشه و شک کنه حتی به دین. این قسمتش که تربیت تفکر است برام مهمه اما بعدش چه نتیجه ای بگیره حقیقتا به من ربطی نداره و زندگی خودش هست. 

بله حتما همینطوره

انسان عاقل خودش باید تفکر کنه و به نتایجی برسه

نمیشه با زور عقیده کسی رو ازش بگیریم

و منم به عقایدتون احترام می‌گذارم 🙂

 

پاسخ:
ممنونم عزیزم از کامنت هات. خوشحالم اینجا را میخونی:)

چه رابطه قشنگی با دخترت داری. خیلی خوبه که میتونی راحت باهاش حرف بزنی. این باعث میشه که در آینده هم اگر سوال یا مساله ای داشته باشه راحت بتونه با تو مشورت کنه.

منهم نمیفهمم روز "دختر" دیگه چه یعنی چی؟ خب بگن روز فرزند لازم نیست که دختر و پسر رو جدا کنن. بعد هم بقول تو بهتره که بجای اختصاص دادن یک روز به حق و حقوقی که رعایت نمیشه بپردازن نه اینکه با یک جایزه و هدیه سر و ته قضیه رو هم بیارن.

پاسخ:
آره ترانه جون امیدوارم این ارتباط در زمان بلوغ و جوانی اش هم ادامه داشته باشد. الان که هر دو از مصابحت با هم لذت میبریم. امیدوار ماندگار باشد. 
دقیقا روز فرزند باز قابل قبول هست که البته بماند به قول تو این مملکت همه چیز با لودگی سر و ته اش هم میاد:(

چه مامان روشنی، آفرین به شما و آفرین به دخترتون که نکته مهم حرف شما رو گرفت و استفاده کرد...

تو این مملکت همه جوره داره به زن ها ظلم میشه ولی فقط بلدن شعار بدن.

 

پاسخ:
ممنونم لاندا جان، واقعا زن بودن تو این مملکت با اعمال شاقه هست مخصوصا وقتی مطالبه گر باشی! تا وقتی راضی باشی و حرفی نزنه زن ریحانه است و به به ولی وای به روزی که نظری مخالف بدهی!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی