یه مامان که نمیخواد فقط مامان باشه

وبلاگ نویسی بر اساس روزانه هام و فکرهام و زندگی ام

کدبانویی که من باشم :))

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸ ب.ظ

دیشب که مشغول وبلاگ گردی بودم از روی لینک ها زدم روی یه وبلاگی، رفتم دیدم مراسم رب پزی داشتندsmiley پست و کامنتها را خوندم دیدم چقدر روش سنتی سخته!!! دیگه فکر کردم زکات دانش بدهم و براشون کامنت گذاشتم که من چطوری درست میکنم، قبل از ارسال فکرکردم کپی کنم برای تلطیف فضا با شرح جزییات اینجا هم بذارم، شاید بدرد کسی خورد wink

روش رپ پختن مدرن: 
گوجه ها را میشوریم و چهار یا هشت تیکه میکنیم و میریزیم تو یه قابلمه بزرگ، روش نمک میزنم و میزارم روی شعله. دو ساعتی که پخت و نرم شد،داخل همون قابلمه که هست با گوشتکوب برقی حسابی میزنم تا یک دست بشه این مرحله دیگه قیافه اش مثل رب است. تو این روش من اصلا تخم و پوست گوجه را نمیگیرم، خب باشه توش مگه چه ایرادی داره، اتفاقا خوش رنگتر هم میشه با بودن پوست هاش :) بعد میذارم هر چقدر خواست سفت بشه، عملا وقتی گوشتکوب زدم که خیلی آب نداشته باشه و خیلی وقتها همون موقع که گوشتکوب برقی را میزنم بنظرم میرسه غلظتش خوبه. نکته ی مهم برای نگهداری، از قبل شیشه هام  را آماده کردم، همین شیشه هایی که سس یا ... از بیرون میخریم و درهاشون فلزی است، مثلا شیشه های یک کیلویی، بمحض اینکه زیر رب را خاموش میکنم سریع شروع میکنم شیشه ها را پر کردن و همونطور داغ داغ در فلزی اش را روش میذارم. هفت هشت ساعت یا بیشتر که موند، قشنگ که شیشه ها سرد شد با دست یک دور چک میکنم با این روش مثل کنسرو شدن شده و دیگه در باز نمیشه بلکه باید با یه چاقو نوک تیز بکنید زیر درش تا اون خلا ایجاد شده از بین بره و در شیشه باز بشه. البته که الان اصراری نیست بازش کنید :))) فقط یه کوچولو امتحان کنید که مطمین بشید درست کنسروی شده. اینطوری بدون نیاز به یخچال و مصرف برق تا یکسال یا بیشتر هم میتونید نگهشون دارید. 
  برای این روش من همیشه سیزده چهارده کیلو گوجه میگیرم که بهم ده تا یازده تا از این شیشه مثلا یک کیلویی ها رب میده. این مقدار گوجه میگیرم که بتونم روی گاز آشپزخونه بپزم و جمع و جور کردنش راحتتر باشه و عملا یک روز وقتم را نگیره و اینکه به گوشتکوب برقی ام هم فشار نیاد :) و اینکه گوجه شکسته های تره بار خوب نیست، اما من چون نهایتا هر دفعه پونزده کیلو گوجه میخوام از میوه فروشی محل گوجه شکسته هاش را میخرم که واقعا همیشه گوجه های خوبی هستند. هفته پیش کیلویی چهار تومن خریدیم بدون ذره ای گندیده گی. 

 

الان به ذهنم رسید، بد نیست از روش میوه خشک کردنم هم بگم، میوه ها را اسلایس اسلایس میکنم، روی شوفاژ چون فویل نداشتیم، سلفون کشیدم و اتفاقا خوب بود و جواب داد. میوه ها را میچینم روی سطح شوفاژ، نزدیک هشت تا ده ساعت میوه ها روی شوفاژخشک میشوند، بدون اینکه رنگشون سیاه بشه کاملا  سفید :) سیب ها را اینطوری خشک کردم عاااالی شدند، تابستون هم هلو انجیری و گلابی خشک کردم که اون هم عاااالی شد البته اونها را روی پشت بوم پارچه پهن کردم یه صبح تا غروب میوه ها خشک شدند فقط باید حوصله کنید میوه ها را روی همدیگه نریزید یکی یکی بچینید تا خشک بشوند. 

یکی دو تا عکس هم بذارم براتون که پست مزین بشه :)) چون عکس جنبه ی هنری نداشت سایزش را کوچیک کردم راحت باشیدwink

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۹
زری ..

نظرات  (۹)

بسیار عالی 

چه تجربه‌های دل‌انگیزی، فیض بردم :))

پاسخ:
قربان شما :) اگر انجام دادی بیا بهم بگو من هم فیض ببرم :))

 وای زری یاد اون سری که اومده بودید شیراز افتادم که تو همون سفر خیارشور درست کرده بودی :)

 

یه صحنه دیگه از کدوبانوییت هم همیشه تو ذهنم هست. اون موقع که پسر اولی رو باردار بودی و نمی دونستی و واسه مهمونی مامانت اینا تو دیگ تو آپارتمانتون غذا درست کرده بودی :)

 

و البته خب اینها که تصویر بود اون هلیمی که من خوردم مهرتایید محکمی بود به کدبانو بودنت :) 


اینقدر خوشم میاد سوسول نیستی و همه فن حریفی :*

پاسخ:
وااااای خیارشور را یادته :)))) من این را توضیح بدم یه موقع ایجاد شبه نشه :)) من یه ظرف خیارشور که خودم ریخته بودم و دیگه آماده بود را برداشتم که خواستیم تو سفر بخوریم داشته باشیم، بعد همون روز که خیارشورها را خوردیم خیار تازه هم خریده بودیم، من هم دوباره تو بطری حاوی آبنمک و سیر و ... خیار ریختم گفتم تا میرسیم تهرون خیارشورمون هم آماده شده :))
دختر چه حافظه ی خوبی تو داری ماشاالله، آره یادم رفته بود خودم اون قضیه را چقدررررر کار کرده بودم! بعدا فهمیدم حامله ام خودم ترسیدم یهوویی خخخ
عزیزم نوش جونت، اینقدر دوست دارم دوباره بشه باهم یه صبحونه بخوریم و چند ساعتی بشینیم به حرف زدن، حلیم هم میپزم :))
آره صبا جون من اصلا سوسول بازی ندارم و از اون مهمتر خیلی هم دوست دارم به اطرافیانم بگم میشه این کارها را خودمون بکنیم و بخشی از زندگیمون هست و یه جورایی ارزشمنده برام، در حالیکه متاسفانه روزبروز داره مد میشه که باکلاسی تو اینه که فقط یه مصرف کننده ی شیک باشی:(

باریکلا!

خودکفایی. هنر آشپزی از اوب تا آخرش عالیه. معملمی داشتیم می گفت تو خونه ای که آشپزی نشه انرژی خوبی وجود نداره.

پاسخ:
مرررررسی :) موافقم!

آفرین به شما، چه کدبانو... من هیچ وقت نه رب درست کرده ام، نه میوه خشک شده و نه خیارشور..  فقط ترشی درست میکنم :)))

پاسخ:
مرسی قربون شما :) این روشی که گفتم را امتحان کن، بنظرم خیلی راحته :) بعدش هم حس خیلی خوبی میده بین اینهمه کارهای فکری که میکنیم که معلوم نیست کی و چطوری نتیجه بده، اینها که نتیجه های خوب آنی داره خیلی خوبند 

این رب درست کردن از نوستالژی ترین خاطرات منه چون مامان من هنوز به شیوه ی خیلی سختی آخرای شهریور که میشه رب درست میکنه ولی طعم غذاهایی که با اون ربا درست میشه هیچ جا نیست . 

افرین به شما که اینقدر کدبانویی :) 

راستی میوه ها رو توی فر هم بذاری خیلی راحت و سریع خشک میشه . 

پاسخ:
اتفاقا یه دوستی دارم سیر را تو فر خشک میکنه، با خودم گفتم شاید بشه میوه را هم خشک کرد اما امتحان نکردم باید جزییات درجه فر و نحوه کار را دربیارم. مرسی:)

من میوه رو شوفاژ خشک می کنم فقط موزها رو که روی پارچه یا سینی می ذارم بهشون می چسبه.تجربه ای دارید که چیکار کنم؟

پاسخ:
آره روی سینی یا پارچه میچسبه، بنظرم روی سلفون خشک کن. چون خرمالو و سیب تو سینی چسبیده بود اما روی سلفون وقتی خشک میشه خیلی راحت میشه جمع کرد. من روی خود شوفاژ سلفون کشیدم. در مورد موز من نصف موز را  دایره کردم گذاشته بودم کنار سیبها رو شوفاژ خشک بشه صبحش که اومدم میوه ها را جمع کنم سیب ها خشک بودند اما موزها هنوز تر بودند به پسرها گفتم اینها اینجا هستند هر وقت خشک شد بین بازیتون از همینجا بخورید عصری که یادم افتاد رفتم سراغش ببینم چطوری شده خشک شده :) همه اش را خورده بودند :))) ازشون پرسیدم چطور بود گفتند خوشمزه بودند. 

پسرهای منم دوست دارند.طبق سفارششون من شب ها موز و سیب برش می دم و روی شوفاژ می چینم صبح که بیدار شدن اول میان سراغشون و می خورن .کاری ندارن چقدر خشک شده😁.مشکل اصلی چسبیدن موزها به دستمال و سینی هست.حالا سلفون رو امتحان می کنم.ممنون از راهنمایی تون کدبانوی گرامی

پاسخ:
حق دارند پسرهات :) واقعا خوشمزه میشوند، مخصوصا سیب را که خودم هم خوردم سیب خشک خوشمزه تر از میوه ی تازه اش هست :)) این سیب سبزها هست، بهش میگویند سیب کانادایی اینها با یه طعم ترش مزه ا ی خشک میشه، بنظرم امتحانش کن :) خواهش میکنم عزیزم

زری جون عااالی بود من واقعا لذت میبرم از این هنر های زیبا:)

پاسخ:
اختیار داری عزیزم شما خودت حرفه ای هستی :*)

به به چه عالی و با سلیقه.

بنظر من هم ربی که تو درست میکنی بهتره. چه کاریه که ادم پوست و تخم هاش رو جدا کنه واقعا؟ 

پاسخ:
فکر کنم چون قدیم باید با دست صاف میکردند از آبکش رد میکردند اینطوری پوست و تخم میموند تو آبکش، اما الان با این گوشتکوب برقی ها دیگه نیازی نیست با دست نرم و صاف کنیم :) 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی