یه مامان که نمیخواد فقط مامان باشه

وبلاگ نویسی بر اساس روزانه هام و فکرهام و زندگی ام

حالا چه می‌کنم؟

پنجشنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۱۵ ب.ظ

دیشب نتیجه ی امتحانم اومد، اسپیکینگ ۶، لیسنینگ ۵.۵ ، رایتینگ ۶ ، ریدینگ ۴ ، اوورآل ۵.۵ 

فکر کنم من جز معدود افرادی باشم که نمره ی رایتینگشون از اوورال بالاتر باشه!

ریدینگ را به معنای واقعی کلمه گند زدم:( 

حقیقتش این دو هفته خیلی حالم خراب بود و مدام فکر می‌کردم تا بیاد حالم خوب بشه نتیجه میاد و باز حالم بدتر میشه، اما واقعیت اینه اصلا حالم بد نشد بلکه برعکس! الان چکار می‌کنم؟ آیا ادامه میدم؟ بله ادامه میدم:) 

 

+ در مورد نقاط مثبت آزمونم بیشتر از منفی ها نگرانم، خب موضوع تاپیک اسپیکینگ من در مورد این بود که یه اختراعی را توضیح بدم که کل دنیا را تغییر داده؟! خب حقیقتا صحبت کردن در مورد این موضوع خیلی راحت‌تر از صحبت کردن از مثلا در مورد کفش و یه ابزار و ... هست! 

+ در مورد رایتینگ کمی استرس و اضطرابم کمتره، چون واقعا موضوع خوش قلق و راحتی نبود. اما واقعا نمی‌دونم دفعه ی بعدی چی میشه؟ می‌خواد بگم اصلا نمی‌تونم با اطمینان بگم حتما بهتر میشم:( 

+ در مورد ریدینگ با اطمینان میدونم ایراد کارم کجا بود، من تو تمرینهام زمانبندی را جدی نگرفته بودم و سر امتحان فقط ساعت را میدیدم که عقربه ها میدوید :( تو تمرین‌ها خیلی پیش اومد ۳۲ درست داشته باشم اما بدون اینکه زمان را درنظر بگیرم، میدونم ایراد از خودم بوده:(  

+ در مورد لیسنینگ باید با جدیت این مهارت را ارتقا بدم، شوخی بردار نیست که درست نشنوی و متوجه نشوی!  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۰۶
زری ..

نظرات  (۱۷)

۰۶ مرداد ۰۱ ، ۱۸:۱۶ دخترمعمولی

من متخصص نیستم ولی به نظر من از نمراتت این طور برمیاد که (فارغ از بحث زمان بندی) مشکلت درک مطلبه. لیسنینگ و ریدینگ نیاز بیشتری به درک مطلب دارند. رایتینگ و اسپیکینگ بیشتر مهارت های فردین و اینکه تو بلد باشی از چیزایی که بلدی استفاده کنی.

این معنیش اینه که مثلا دایره ی واژگانت اون قدری که باید گسترده نیست و بنابراین، مثلا موقع لیسنینگ کلمات ناشناخته برات زیادن یا هنوز داری توی ذهنت فارسی می کنی جملات رو و تا وقتی تو میای یه جمله رو بفهمی، دو تا جمله ی دیگه هم گوینده گفته.

ریدینگ هم همین طوره؛ یعنی سرعتت کمه. تا می خوای یه متن رو بفهمی، زمان خیلی گذشته و خیلی درگیری برای درک کردن معنی جملات.

ولی اسپیکینگ و رایتینگ خوبت نشون میده که از اون چیزایی که بلدی به بهترین شکل ممکن استفاده می کنی و این خیلی توانایی مهم و بزرگیه. واقعا خیلی کم پیش میاد کسی بتونه توی اسپیکینگ شیش بگیره، در حالی که ریدینگ رو 4 گرفته. چون برای درک ریدینگ و اینا نکات تستی میگن و خیلی از بچه ها اصلا کل متن رو نمی خونن و بدون اینکه کل متن رو بخونن و بفهمین، نمرات خوب میگیرین. اما توی اسپیکینگ واقعا باید سواد داشت و گرامر و واژه و اینا بلد بود تا بشه نمره ی خوب گرفت.

من پیشنهاد می کنم برای ریدینگ یه مقداری از نکات تستی ای که میگن کمک بگیری. درسته که ایده آلش اینه که آدم تمام متن رو بخونه و بفهمه و ... ولی برای شما که می خوای در زمان کوتاه نتیجه بگیری، اگر تمرین رو همراه کنی با یاد گرفتن نکات تستی ریدینگ، فکر می کنم بهت کمک کنه.

لیسنینگت هم با یه کمی تمرین می تونه بهتر بشه. نگران نباش.

مشکلی نیست که آسان نشود/ مرد باید که هراسان نشود ;-)

امیدوارم امتحان بعدیتو خیلی بهتر از این یکی بدی :).

 

پاسخ:
ممنونم دختر معمولی عزیز، بسیار کامنت خوب و جامع و دقیقی بود. 
دقیقا باهات موافقم، من درک مطلبم چه تو خوندن و چه تو شنیدن ضعیفه. اصلا همه اش دنبال کلمات میدوم و فکر میکنم برای اینکه بهتر بشه باید سرعت ترجمه ام در ذهنم بالاتر بره! در حالیکه واقعیت اینه باید تو همون فضای انگلیسی درک کنم. میدونم مشکل کارم کجاست ولی واقعا تو این مرحله موندم و در جا میزنم:( واقعا با بیشتر خوندن و بیشتر گوش دادن این مشکل اتوماتیک وار رفع میشه؟ همه اش فکر میکنم یه جای کارم یه ایرادی داره! و باید با یه مدل خاصی از تمرین این مشکل را رفع کنم ولی از اونطرف هیچوقت اونقدر وقت برای شنیدن نذاشتم که مطمین باشم واقعا با زیاد شنیدن رفع میشه یا بتونم بگم برای من نشد! 
در مورد ریدینگ، آره حتما این دفعه نکات تستی و تکنیک ها و زمانبندی را جدی تر میگیرم و البته که باید سطح دانش عمومی زبانم را هم ارتقا بدهم. 
در مورد رایتینگ،میخوام بگم این شش را در حالی گرفتم که مطمینم هر دو تسک من حداقل بیست تا سی کلمه کمتر از حد نصاب تعیین شده بود. نمیدونم اگر واقعا رسونده بودم به 150 و 250 کلمه، بیشتر از شش میشدم؟ اما واقعا سر امتحان در توانم نبود چیزی دیگه اضافه کنم، اتفاقا وقت داشتم اما دیگه حرفی نداشتم برای زدن:( اینها را باید این دفعه تمرین کنم که بهتر بشه. 

   سلام دوستم خوبی؟ با کمی تمرین به راحتی ریدینگ و لسنینگو ارتقا میدی و نمرت میاد بالاتر. اصلا نگران نباش و ادامه بده

پاسخ:
سلام عزیزم، واقعیت اینه الان باید ببینم روش درست چیه و من چکار باید بکنم :) من کمترین زمان را برای دو تا مهارتی گذاشتم که بالاترین نمره ام را تو همون ها گرفتم! بیشترین زمان مطالعه ام روی ریدینگ بود و بعد لیسنینگ! باید درست حسابی وقت بذارم برای آزمون بعدی

سلام خانم زری. من یه سایت میشناسم که خیلی خوبه، مجانی هم هست. اگه بخواین آدرسش رو براتون میذارم. من یه زمانی شروع کرده بودم که برای امتحان آماده بشم و برای رایتینگ ازش کمک گرفتم، هم نمونه ها و مثال های زیادی داره هم ویدئوهای آموزشی اش عالی ان. نمونه های ریدینگش هم خیلی خوب بود. کامل انواع سوالها و مدلهایی که ممکنه سوال بیاد رو توضیح میده و برای همه هم نمونه داره. 

البته من همه اینا رو نوشتم الان فکر میکنم شاید خودتون بشناسین سایتش رو. یه خانم انگلیسیه. به هر صورت اگه خواستین آدرسش رو بذارم.

پاسخ:
سلام سارا جان، گفتی یه خانم انگلیسی هست نه نمیشناسم. ممنون میشم بذاری آدرس را
۰۹ مرداد ۰۱ ، ۰۸:۴۴ ربولی حسن کور

سلام خیلی خوبه که تصمیم گرفتین ادامه بدین امیدوارم دفعه بعد موفق باشید

 

پاسخ:
سلام، ممنونم آقای دکتر، اصلا انگار یه ریسمانی افکنده بر گردنم دوست :))) انگار چاره و گزینه ای دیگه ندارم جز اینکه ادامه بدم:) 

عزیزم اینه:

www.ieltsliz.com

مثلا تو بخش ریدینگ که بری، اولش یک سری لینک داره تحت عنوان essential tips. این توصیه هاش خیلی خوبن.

پاسخ:
ممنونم، لیز را میشناسم اما تا حالا تو سایتش نرفتم، یه کتاب داره برای تاپیک های رایتینگ اون را دارم ازش. ممنونم عزیزم حتما میرم تو سایتش ببینم برای ریدینگ چی گذاشته. 

سلام خانومی، نتیجه ای که گرفتی خیلی قابل توجه است. اغلب افراد نمره سپیلینگ و رایتینگ شان پایین است، ولی شما در این دو مهارت نمره خوبی گرفته اید. تقویت این دو مهارت سخت تر از تقویت ریدینگ و لیسنینگ است. امیدوارم استراتژی خوبی برای تقویت این دو مهارت در نظر بگیری و با انرژی بری سراغ تقویت شون. فکر میکنم گذراندن دوره با مربیان آیلتس کمک کننده باشه. مطمئنم با سه ماه تمرین و کار کردن، میتونی نتیجه خیلی بهتری بگیری. برات آرزوی موفقیت میکنم خانوم پرتلاش

پاسخ:
سلام عزیزم، حالا همچین استرس گرفتم‌که نکنه شانسی بوده این دو‌ نمره ی اسپیکینگ و رایتینگ، مخصوصا اسپیکینگ که موضوعی بهم برای پارت دو افتاد که دوستش داشتم. 
اره برای ریدینگ باید دقیق‌تر و تکنیکی تر برخورد کنم. هنوز شروع نکردم، اما دیگه باید استارتش را بزنم. 
برای لیسنینگ واقعا نیاز دارم روزی خالص دو‌ساعت فقط برای این اسکیل بذارم:( این هم باید یه فکری براش بکنم.
من هیچ وقت با معلم حال نکردم، میدونم شاید اشتباه باشه الان هم این نمره ها همه اش نتیجه ی خودخوان بودن بوده، ببینم انشاالله این ریدینگ را بتونم یه راه حلی براش پیدا کنم، فکر می‌کنم شاید معلم هم فقط یه جلسه بخواد چون نهایتا باید خودم تمرین کنم. 
ممنونم از آرزوی خوبت، همینطور برای تو آرزوی موفقیت دارم.
۱۴ مرداد ۰۱ ، ۰۸:۵۹ دخترمعمولی

سلام مجدد،

آره عزیزم. کلا زبون یاد گرفتن همه اش تمرینه. نگران نباش، رسیدن از شیش به شیش و نیم هم خیلی سخت نیست، مخصوصا اگه مثلا رایتینگ ها رو کمتر نوشته باشی.

ان شاءالله دفعه ی بعد با یه کمی تلاش بیشتر، نتیجه ی خیلی بهتری می گیری :).

پاسخ:
سلام، ممنونم دختر معمولی عزیز. آره فعلا تصمیمم اینه که تمرکز کنم روی هر چهار اسکیل. تا ببینیم چی پیش میاد. 

سلام،

امیدوارم تا الان حست بهتر شده باشه زری جان. ایلتس سخت ترین و دشوارترین مرحله مهاجرت من بود. برای همین نگران نباش. ایشالله بعد اینکه این مرحله را تمام کنی بقیه مراحل راحتتر بشه.

پاسخ:
سلام آسمان جان، اره عزیزم زود خوب شدم :))) 
واقعا برای من سخته این مرحله، امیدوارم رد بشه و برای من هم مثل تو مراحل بعدی بهتر پیش بره. 
در مورد پاسخت که به کامنتم تو وبلاگت دادی، اره فکر می‌کنم در مورد ریدینگ باید سطح عمومی زبانم را بکشم بالا و در کنارش تکنیک ها را هم جدی بگیرم، تکنیک خالی فایده ای نداره برای من. 

سلام من این روزها خیلی استرس دارم بین درس خوندن و کلا بیخیال شدن از وبلاگ ربولی اومدم شما دارید درس میخونید یا فقط زبان؟ من 32 سالمه تا الان چندبار دانشگاه قبول شدم اما نرفتم الانم ک میخوام برم بدجوری استرس دارم! دارم له میشم قشنگ 

حس میکنم پیرم و دیگه ازم گذشته! شما الان دیدمدخترتون کلاس ششم اگه اشکال نداره چندسالتونه؟ براتون سخت نیست؟ شما حس پیری نداربد؟ نمیدونید چقدر کمکم میکنید با جواباتون!

پاسخ:
سلام رها جان، خب من نمی‌دونم شما چرا استرس داری بین درس خوندن و کلا بیخیال شدن، یعنی نمی‌دونم اگر درس نخوندی برنامه ات چیه و جایگزینش چیه؟ اما بطور کلی بنظرم درس خوندن تو سن بالای دبیرستان میتونه همراه با باقی زوایای زندگیمون باشه، منظورم اینه هیچ دلیلی نداره چون فلان کار را میکنی بیخیال درس خوندن بشی اینها تو سن بالای هجده سال می‌توانند با هم انجام بشوند. 
عزیزم من چهل و یکسال را تموم کردم، سنم اصلا کم نیست:))) اما بهت بگم لیسانس دومم را که کنکور دادم سی سالم بود و وقتی جواب‌ها اومد و رفتم دانشگاه ثبت نام، تازه یکماه بود که دخترم را حامله بودم. الان هم که دخترمم کلاس هفتمه. دو تا پسر دیگه بعدش دادم و تو اون مدت یه فوق لیسلنس از شهید بهشتی گرفتم، آزمون وکلا شرکت کردم و پروانه گرفتم. همه ی این کارها کنار هم بوده، بنظرم هیچ وقت منتظر نباش اوضاع بهتر بشه و بعد تو یه حرکتی برای زندگی ات بکنی، هیچوقت هیچی بهتر نشده ! اگر میخواهی درس بخونی به سختی ها و نشدن هاش فکر نکن، فقط فکر کن که میخواهی شروعش کنی. 
در مورد حس پیری، حقیقتش الان یه کم خسته ام و فکر می‌کنم چقدر پیر شدم اما خب آدم تا نمرده و زنده هست یه آدمه و هر چقدر هم خسته باشه باید ادامه بده، بعد از امتحان آیلتس خیلی خسته بودم بابام زنگم زد و گفت میدونم خسته ای، یه خستگی در کن و دوباره شروع کن:) میخوام بهت بگم خستگی راه چاره داره، خستگی در میکنی و دوباره شروع میکنی اما بی انگیزگی و  کاهلی خوب نیست. 

سلام مجدد. یک مدرس زبان تو اینستا دیدم که گویا خودش سه بار آیلتس داده و 9 شده! اسمش نوشین لقمانی است. اگر دوست داشتی یک سری به پیجش بزن، پکیج آمادگی آیلتس داره.. شاید کمک کننده باشه. این طور که دیدم با خرید هر پکیج 5 هفته دسترسی به آن پکیج فعال میشه و توصیه کرده هر بار یک پکیج تهیه بشه. کامنتهای زبان آموزها در موردش خوب بود. هزینه پکیج ها هم زیاد نبود...

پاسخ:
سلام آوا جان، مررررسی عزیزم از اینکه حواست بهم هست:*)
 برم ببینم چیه، اگر نمونه های پکیج را گذاشته باشه خوبه، چون نمیخوام منابع تکراری تهیه کنم. 
باز هم مرسی دوست جان 

سلام، خواهش می کنم. امیدوارم موفق باشی :*

این جور که از صحبت های شرکت کنندگان و مدرسان آیلتس متوجه شده ام اینه که آشنا شدن با تکنیک های شرکت در آزمون در هر چهار مهارت میتونه در نمره موثر باشه (بر خلاف تافل که گویا نتیجه اش خیلی به تکنیک های دادن آزمون ربطی نداره و نمره اش وابسته به دانش زبانی است)...

پاسخ:
سلام عزیزم. در مورد تافل دقیق نمی‌دونم، اما فکر می‌کنم این آزمون ها هیچکدوم عاری از تکنیک نباشند. در مورد ایلتس بنظرم یه سطحی قابل قبول از زبان مورد نیازه. اما واقعا مدل آزمون تمرین کردن لازمه، مثلا همون اسپیکینگ شاید شما در مجموع خوب حرف بزنی اما مثلا وقتی تیپ سوالات را بدونی و یا اینکه بدونی نباید جواب‌های کوتاه بدهی و حداقل یه خط جوابت را بسط بدهی، اینها را باید تو تمرین های ویژه ی ایلتس یاد بگیری. همینطور هم سایر اسکیل ها، من خودم ریدینگ را تو خونه بدون درنظر گرفتن زمان تا هفت و هفت و نیم هم زده بودم اما تکنیکی باهاش برخورد نکرده بودم و‌این شد که سر امتحان افتضاح دادم. شاید اگر یکی خیلیییییی زبانش خوب باشه نیازی به این حجم از تکنیک ها نداشته باشه اما برای سطح زبانهای معمولی، بنظرم باید تکنیک ها را یاد گرفت و برای بخشی از نمره روشون حساب کرد.  

حس بدی نداشتی با ی مشت بچه مینشستی و درس میخوندی چون احتمالا فوقتون هم باید مثلا تو  34 سالگی اینا بوده باشه! چون شهید بهشتی فک کنم همه بچه هستن از نظر سنی ! یا مثلا از اینکه استادا احتمالا هم سن خودت بودن عصبی کننده نبود برات؟

ولی چقدر خوب شد اینا رو گفتی ممنونم

 

پاسخ:
نه چرا حس بدی داشته باشم؟ اتفاقا بنظرم یه ذهن بازتر و تحلیل گرایانه تری داشتم نسبت به همکلاسی هام:)) و همیشه فکر می‌کردم دلیلش اینه که من ده سال از اینها بزرگ‌ترم :)) 
بین استادها فقط یه استاد بود که دو سال از من بزرگ‌تر بود که کلا یه درس باهاش داشتیم، بقیه خیلی بزرگ‌تر بودند. فکر نمیکردم اصلا مهم باشه.  
با همکلاسی هام هم هنوز رابطه دارم و با دو تاشون رفت و آمد به خونه هم داریم، میخوام بگم بقدری فهم بچه ها بالاست که این ده سال اصلا نمود نمیکنه، شاید هم من کمتر از سنم باشم ها ها ها :))
بنظرم اینها همه بازیهای ذهن هست که این پشت گوش انداختن ها را توجیه کنه! 

خیلی کمک کردی بهم 

کارشناسی هم شهید بهشتی بودی؟ یعنی نزدیک بودی یا دور؟

پاسخ:
نه عزیزم من دو تا کارشناسی دارم، یکی اش را دولتی قزوین خوندم، حقوق را هم باید یا آزاد میخوندم یا پیام نور، که من اصلا آزاد شرکت نکردم و پیام نور خوندم. شش ترمه جمع شد با اینکه از همون ترم اولش همزمان شد با بارداری ام. یک ترم عمومی ها معادل شد و انتقال دادم، دو تا هم ترم تابستونی گرفتم چون خیلی از درس‌ها پیشنیاز بودند ‌و من که نمیخواستم عمومی بگیرم باید تابستون پیش نیازها را میگرفتم‌که بتونم تعداد بالای واحد را در طول ترم اصلی بگیرم. 

کاملا درسته.. ممنون که توضیح میدید :*

امیدوارم بهترین راهکار را برای موفقیت بیشتر در آزمون پیدا کنی 

پاسخ:
ممنون از شما که اینقدرررر صمیمی همراهم هستی:*)

چه خوب که تحلیل کردی امتحانت رو و کامنتای این پست هم خیلی خوب بود. سارا خیلی خوب تحلیل کرده بود بنظرم. 

از اشتباهاتت که درس بگیری، خودش حس موفقیت میاره. 

منم الان باید بشینم برای آیلتس بخونم و شدیدا میترسم از این کار و هی عقب میندازمش. باز خوبه که تو خودت رو پرت کردی توش 

پاسخ:
لاندا جان، من الان یکماه گذشته و هنوز جدی ننشستم سرش، هر روز میگم باید شروع کنم و مدام با برنامه های الکی، بهتره بگم بهونه های الکی، هر روز عقب میاندازم:(( 
حالا انشاالله حال مامان بابات بهتر بشه، شروع میکنی، اما واقعا شروعش سخته :((

اعتماد بنفسم صفر شد 

پاسخ:
اتفاقا منجوق جان آدم وقتی فرصت داره که تمرین کنه، واقعیت را بدونه بهتر از اینه که اعتماد بنفس کاذب داشته باشه و زمان را از دست بده. اما به هر حال اون چیزهایی که بعنوان ترجمه و متن تخصصی خوندی حتما موثر و کمک کننده هست. 

کاش می‌شد مهارت‌ها رو جدا جدا امتحان بگیرن یعنی هر کدوم رو که خوبه نمره‌اش رو مدتی نگه دارن 

پاسخ:
بله ایکاش می‌شد:( 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی